U
ovom tekstu opisaću vam kako izgleda savršena usluga u baru na plaži. Ukoliko
ste iz Srbije, mala je verovatnoća da ste baš vi vlasnik beach bara, ali ovo se
može i treba primeniti u svim delatnostima gde se ostvaruje direktan kontakt sa
klijentima a posebno ako imate restoran, kafić ili klub. Zato, pročitajte i
pogledajte na vaš biznis iz jednog drugog ugla. VAŽNA NAPOMENA: Ukoliko
profesionalno radite svoj posao, pročitajte samo prvi deo teksta, drugu
polovinu (stanje u Srbiji) slobodno preskočite.
Lokacija
je Nei Pori u Grčkoj, bar se zove Ammos
Beach Bar i njihovu organizovanost i profesionalnost bi trebalo proučavati u
ugostiteljskim školama. Pa, da krenemo...
U
prvoj ulici pored mora smešten je hotel Olympic Star. Preko puta ulice je restoran
koji posluje u okviru hotela sa velikim dečijim igralištem, na koji se
nadovezuje kafić. Odmah iza kafića je plaža i na njoj se nalazi Ammos Beach
Bar.
Prvo
što primećujete kad dođete na plažu je perfektna čistoća iste, nigde opuška, ni
papirića. Ležaljke spakovane kao pod konac. Dobro, ima još takvih plaža, ništa
specijalno. OK, slažem se. Moja profesionalna znatiželja se aktivirala kad sam
primetila da se vlasnik svega toga jednog jutra saginje da podigne, pazite sad,
jednu običnu grančicu od 3-4 cm iz peska i da je baci u kantu. E, to još nigde
nisam videla. Da li se vi, vlasnici restorana, kafića, klubova savijete da podignete nešto čemu na podu vašeg
lokala nije mesto?
Konobari
vas dočekuju sa pozdravom, pomažu vam da nađete mesto, ukoliko je gužva
sprovode vas do suncobrana ispod koga ima dovoljno mesta a vi ga inače ne biste
tako lako spazili. Da napomenem da beach bar ima oko 130 suncobrana sa
ležaljkama.
Čim
ste se smestili, stiže konobar koji vam donosi koficu sa ledom u kojoj je
odgovarajući broj flašica sa vodom koje dobijate gratis. Za njim stiže i
konobar koji prima vašu narudžbinu. Ovde bih želela da naglasim da je tajming
dolaska drugog konobara savršen, niti se okomi na vas čim ste seli, niti ga
predugo čekate. Pretpostavljam da čeka da se raspakujete, taj deo nisam baš
ispratila. Kad primi narudžbinu, putem mobilne aplikacije je šalje osoblju u
šanku.
Ukoliko
imate malo dete a sve ležaljke blizu vode su popunjene, postaviće vam suncobran
sa svim pratećim mobilijarom na jednom slobodnom delu plaže odmah uz vodu, kako
biste mogli da nadzirete dete dok pliva.
Kako
dan odmiče, i sunčevi zraci menjaju ugao pod kojim padaju, dobićete i dodatni
suncobran.
Sve
u svemu, vrhunska usluga. Osećate da ste
dobrodošli. Osećate poštovanje. Naravno da ćete se vratiti i sledećeg dana.
Možda i sledeće godine.
A
onda sam se probudila u Srbiji!👀👀👀
Veče
po povratku iz Grčke, društvo od nas šestoro ulazi u poznatu lokalnu piceriju.
Samo jedan slobodan sto sa tri stolice. Konobara niotkuda. Progutala ih neka vanvremenska
crna rupa... Sami idemo od stola do stola prepunog lokala pokušavajući da se
dokopamo potrebnih stolica. Nije bilo lako, ali smo uspeli. Fantastičan osećaj
pobede!
Dan
sledeći. Pridružujem se nekom društvu u kafiću. Sigurno 20-ak minuta sedimo i
posmatramo konobara kako prolazi pored našeg stola i nemamo utisak da planira
da priđe i primi narudžbinu. Pošto je ovaj eksperiment in vivo uspeo, rešili
smo da ga ipak pozovemo.
Dan
treći. Naručujem kafu sa mlekom. Kafa došla, konobar otišao, uzmem šolju, kad
ono – bez mleka je. Fuj, previše gorko za moj ukus! Pošto ne želim da ometam
konobara koji je upravo započeo meditaciju, šaljem dete da mu kaže da mi donese
mleko. Sledeća slika je vrhunac moje postgrčke analize srpskog ugostiteljstva: ide dete i nosi
bokalčić s mlekom!!!
Dakle,
dragi moji ugostitelji, krajnje je vreme da shvatite da nešto treba da menjate
u odnosu prema mušterijama. Otići ću opet u sva tri pomenuta lokala, ali samo
zato jer ne postoji veliki izbor u malom gradu. Vi radite na lokalnom nivou
(osim ako niste na nekoj od retkih srpskih turističkih ruta) i trebalo bi da sa
gostima ostvarite odnos zasnovan na poštovanju kako bi se osećeli prijatno i
dobrodošlo u vaš objekat. Na kraju krajeva, ako vam toliko plaćamo tu kafu ili
pivo, pa red je da vam osoblje bude ljubazno i predusretljivo a ne da nas
gledate samo kao potrošače, da ne kažem - platioce vaše robe. Onaj Grk sa
početka priče ne zna da li ćete se sutra vratiti na njegovu plažu ili ćete
otići na neku drugu, ali se prema vama ophodi kao da ste mu ključni faktor za
uspeh poslovanja. I u tome je glavna razlika između uspešnog menadžera i
lokalnog kvazi biznismena.
Kad
budete menjali stav prema gostima, probajte istovremeno da promenite i vaš
odnos sa, u ovom tekstu ocrnjenim, konobarima i ostalim osobljem. Autoritet se
stiče i zadržava profesionalnim odnosom prema zaposlenima, bez omalovažavanja,
ali i bez previše bliskosti i intimiziranja. Ophodite se prema radnicima sa
poštovanjem i adekvatno ih platite. Znamo da možete, iako možda fiskalna kasa
kaže drugačije.
I
još nešto, dragi moji ugostitelji. Vaši kafići, restorani, klubovi...imaju neke
fensi Facebook i Instagram stranice, sve pršti od lokalnih veselih razigranih lepotica...ma,
sjajno! A – šta je sa toaletima? Mada, bolje da to ostavim za neki budući
tekst, bojim se da vam ne bude previše.
No comments:
Post a Comment